ایزو چیست؟ (یا چرا استانداردها برای ما مهم هستند؟)

no picture

اگر استانداردها وجود نداشتند چه اتفاقی می افتاد؟

 اگر استانداردها وجود نداشتند ما به سرعت متوجه این موضوع می شدیم. استانداردها در زندگی انسانها نقش بزرگی را ایفا می کنند اگر چه این نقش در اغلب اوقات به صورت نا مرئی عمل می کند.در غیاب آنها اهمییتشان آشکار می شود .به عنوان مثال به عنوان مصرف کننده یک کالا در نبود استاندارد ها از بد شدن کیفیت یک کالا مطلع میشویم.ما اغلب از اهمیت استانداردها در ارتقاء سطح کیفیت , راحتی استفاده, بازده و قابلیت تعویض نا آگاه هستیم همچنان که از فراهم آوردن این امکانات با قیمت اقتصادی تا آگاه هستیم. ایزو بزرگترین توسعه دهنده استاندارد در دنیا است.

اگر چه فعالیت عمده ایزو توسعه فنی استانداردها است در عین حال استانداردهای ایزو دارای انعکاس زیاد اقتصادی و اجتماعی است. استانداردهای ایزو باعث تغییرات مثبت میشوند; نه تنها برای مهندسان و صاحبان شرکت بلکه برای کسانی که مشکلات ساده را در تولید و توزیع حل میکنند و در کل برای عموم مردم. استانداردهای بین المللی که ایزو آنها را توسعه میدهد بسیار مورد استفاده و کاربردی هستند.آنها برای انواع سازمانهای تجاری, دولتها ,مدیران فروش, متخصصان تنظیم اظهارنامه های مالی , تعمیین کنندگان مواد اولییه , سرویس دهندگان عمومی و خصوصی و در نهایت خریداران و مصرف کنندگان نهایی مفید اند. استانداردهای ایزو در توسعه , تولید و تهیه محصولات و سرویس های کارآمد , ایمنتر و تمیزتر به ما کمک می کنند. آنها معامله بین کشور ها را آسان تر میکنند. آنها برای دولتها سلامتی , ایمنی , و قوانین محیط زیستی را فراهم می کنند.انتقال تکنولوژی را به کشورهای در حال توسعه اسانتر می کنند. همچنین استانداردهای ایزو از مشتریان و مصرف کنندگان عمومی در برابرمحصولات و سرویس های ارائه شده محافظت می کند. و در کل زندگی را برای آنها ساده تر میکند. وقتی همه کارها درست انجام میشود-مثلا سیستمها , ماشینها و دستگاه ها درست و مطمئن کار میکنند - اغلب به این دلیل است که استاندارد ها پیاده سازی شده اند.و سازمانها مسوول استفاده از هزاران استاندارد هستند که آنه ISO نام دارند.

ایزو چیست؟

 ایزو یک شبکه از موسسات استاندارد ملی در 147 کشور دنیا است که بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو – سویس- است که وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را دارد. ایزو یک موسسه غیر دولتی است . یعنی مانند سازمان ملل اعضای ان هر کدام نماینده ملی کشور خود نیستند. با این همه ایزو یک نقش مهم بین قسمتهای خصمصی و عمومی بازی میکند. دلیل اول آنکه اعضای ان یا در دولت و موسسات دولتی دارای سمت هستند و یا نامینده دولت هستند. از طرف دیگر بقیه اعضا که نقش خصوصی دارند دارای نقش مهم در ارتباطات صنعتی هستند. بنابراین ایزو مانند یک پل ارتباطی عمل میکند که رضایت کسب و کار و همچنین درخواست عموم را هر دو تامین میکند. ایزو به چه معنی است؟ به دلیل آنکه “International Organization for Standardization” دارای اختصارات متعددی در زبانهای متعدد است IOS) در انگلیسی و یا OIN در زبات فرانسوی برای Organisation internationale de normalization ( , به همین دلیل تصمیم گرفته شده تا از لغت یونانی isos به معنی برابر استفاده شود.

 استانداردهای ایزو چگونه به جامعه سود میرسانند؟

 برای تجارت,

پذیرش عمومی استانداردهای بین المللی باعث میشود که تولید کننده اساس توسعه محصولات و سرویسهای خود را بر این اساس گذاشته و در نتیجه به مقبولیت عمومی دست پیدا کند.همچنین باعث میشود که کسب و کارهایی که بر اساس استانداردهای بین المللی ایجاد شده اند به راحتی در نقاط مختلف دنیا قابل رقابت باشند.

 برای خریداران,

 مطابقت و سازگاری عمومی محصولات در جهان که در اثر پیروی از استانداردهای بین المللی بوجود آمده است باعث شده است تا مصرف کنندگان دارای قدرت انتخاب بیشتر شوند و همچنین از قیمت پا یینتر که در اثر رقابت بوجود آمده است بهره برند.

برای دولتها,

 استانداردهای بین المللی پایه های تکنولوژیکی و علمی را فراهم میکند که باعث پایه ریزی سلامتی, امنیت و حفظ طبیعت میشود.

 برای کشور های توسعه,

 یافته استانداردهای بین المللی به کشورهای توسعه یافته این امکان را می دهد که که با سرمایه گذاری صحیح بر روی منابع کمیاب خود از اتلاف آنها جلوگیری کنند.

 برای مصرف کنندگان,

 انطباق محصولات و سرویسها با استانداردهای بین المللی مصرف کننده را از کیفیت , امنیت و راحتی مطمئن میسازد.

 برای همه افراد,

 استانداردهای بین المللی به همه کمک میکند تا از امنیت حمل و نقل , دستگاه ها و لوازمی که استفاده می کنند مطمئن باشند.

 برای محیط زیست,

 برای محیط زیستی که در آن ساکن شدیم , استاندارد های بین المللی برای هوا , آب و کیفیت خاک , و انتشار گازها و تشاشعات می تواند به ما در حفظ محیط زیست کمک کند

  • نویسنده : مدیر سیستم
    • امتیاز :
    • 1
    • 0
  • تعداد مشاهده : 6333 بار
  • تاریخ انتشار : 1396/10/09
نظرات کاربران